Håkan Sterner - ”Den svenska eventindustrins Gudfader”
När tempot omkring oss skruvas upp, i takt med att värmen och semesterplanering syns alltmer i backspegeln, gör Eventeffect ett Pit-Stop hos den person som av många beskrivs som den svenska eventindustrins Gudfader, Håkan Sterner.
En man iförd en bländande vit skjorta, vita jeans och ett brett välkomnande leende som lyser i kapp med det solblekta håret, möter mig. Det är Håkan... Håkan Sterner, han som skapade världens längsta smörgåsbord, grundade Vingresors populära underhållningskoncept, umgicks med Sveriges kändiselit och arrangerade måttlöst populära event tillsammans med bl a Janne Carlzon och Hasse Wallman. Han som redan tidigt såg talangen i alias vår Robert Wells. Ja, listan är lång. Vi tar det hela från början...
Du beskrivs ofta som en ikon i svensk eventhistoria.
Hur kommer det sig att du valde att viga ditt liv till att skapa minnesvärda event?
– Jag började redan som liten, sjöng i St. Jakobs Gosskör under ledning av Erik Ericson och lärde mig att spela gitarr. Som 14 åring lyssnade jag till Laurie London på Gröna Lunds stora scen, det var nog där och då som jag bestämde mig för att bli artist.
Några år senare blev jag rekryterad att arbeta med TV, Nalen, Kingside, Stockholms Ungdomsgårdar och Galejan på Skansen, för att nämna några. Jag förstod tidigt att jag ville få folk att bli lyckliga.
Det gjorde mig lycklig.
Jag betraktar Håkan medan han berättar... han är en ljus person, öppen att dela med sig. Gesterna är stora och generösa. Liksom hans event, tänker jag; varma, inbjudande och storslagna.
Berätta om din uppväxt och hur den format dig som person?
– Min mamma var en positiv person som lärde mig det viktigaste här i livet, livslust! Ingen i min familj var inom nöjesbranschen. Jag bröt ny mark och hämtade inspiration ifrån andra förebilder och de kreativa artister jag skapade evenemang för; såsom Lars Berghagen, Jerry Williams, Svenne & Lotta m fl. Jag har alltid tyckt om utmaningar och det har snarare triggat mig mer än det skrämt mig. Det har fått mig att växa både som medmänniska och eventarrangör. Jag lärde mig tidigt att hålla ordning, för att kunna hantera många trådar samtidigt. Det blev en framgångsfaktor, i kombination med ett öppet sinne, god innovation- och samarbetsförmåga, samt en outtröttlig optimism. Det måste man ha i den här branschen! Att agera agilt var lika viktigt då som nu... vi hade bara inte uppfunnit det som ett "eget koncept" på den tiden.
Håkan ler med glimten i ögat. Jag upplever en ödmjuk självdistans i kombination med ett hälsosamt självförtroende. Humor och värme.
Vad drömde du om som liten?
– Jag hade tidigt en dragning till att stå på scen och underhålla. Jag hade förmånen att begåvas med föräldrar som uppmuntrade mitt starka intresse.
Du är aktiv idag och har en lång karriär bakom dig. Vilka event är du mest stolt över och varför?
– Världens Längsta Smörgåsbord om 740 meter! De återkommande stora arrangemangen i Globen och hangarfester med upp till 10 000 gäster, samt konceptet "Blind Date" – vilket jag skapade i samverkan med blinda artister och musiker. Eventet måste leda mänskligheten framåt, vara positivt och engagera.
Nämn en eller ett par personer inom eventindustrin som påverkat dig och varför?
– Oj! Det är inte helt lätt att svara på, då jag haft förmånen att samarbeta med de mest fantastiska och kreativa hjärnorna inom eventbranschen i närtid. Men såklart; Janne Carlzon, Hasse Wallman samt flertalet Narrenpristagare såsom; Robert Wells och Micael Bindefeld.
Vad kännetecknar ett bra event?
– Ett uttalat syfte och mål. Ett tydligt: "Why"?
Skapa och förmedla en positiv känsla. Bidraga till utveckling.
Tempo och timing är honnörsord! God service och bra mat. Välkomnade. Konsten att välja rätt artister som förgyller helheten. Lagom långt. Förmedla ett budskap. Avsluta med något som gästerna inte glömmer. De skall lämna tillställningen uppfyllda med en härlig känsla.
Hur ser du på utvecklingen av eventbranschen de närmaste fem åren?
– Eventbranschen måste utvecklas i takt med omvärlden. Vi måste följa utvecklingen och ta mer hänsyn till miljö, demokrati, mänskliga rättigheter och allas lika värde.
Hur bra arbetar vi internationellt inom eventindustrin idag, jämfört med tidigare och vad kan vi utveckla?
– Svensk eventindustri ligger långt fram sedan många år. Vi arbetade gränsöverskridande redan på "min tid", trots att vi då inte hade tillgång till den teknik som finns idag, eller Internet. Den nya tekniken och då särskilt sociala medier utgör en fantastisk plattform för samarbete och interaktion. Tempot har skruvats upp avsevärt, på gott och ont.
Är de digitala eller hybrida mötena här för att stanna? Hur ser du på det?
– Det mänskliga mötet är otroligt viktigt. Det finns energi, kvalitet och välbefinnande i det fysiska mötet och i den mänskliga interaktionen, som vi idag inte hittat någon ersättare till. De digitala mötena utvecklas och förbättras i rask takt och utgör en effektiv kanal för vissa typer av möten, men det krävs mer utveckling på området. Det ena utesluter dock inte det andra.
– Hybrida möten blir allt vanligare och utmaningen där är att upprätthålla balansen mellan de deltagare som närvarar fysiskt i på plats och de som närvarar online. Blir det obalans, skapar det "utanförskap". Vill därmed återknyta till det jag nämnde tidigare, att skapa en behaglig känsla hos deltagaren.
Du har grundat Svenska Eventakademin. Hur kom du på idén och vad är syftet med verksamheten?
– Jag upplevde ett behov av att samla branschkompetens och erfarenheter inom svensk eventindustri. Det blev upptakten till Svenska Eventakademin. Mer specifikt består Svenska Eventakademin av 18 noggrant utsedda ledamöter. Den samlade kompetensen spänner över flera intresseområden som alla är kopplade till eventindustrin. Samtliga ledamöter har gedigen erfarenhet. Eventakademin främjar även lärande och återväxt och samarbetar därför med universitet och högskolor.
– Syftet med Svenska Eventakademin är förutom att samla kompetens och arbeta gränsöverskridande, även att årligen uppmärksamma personer som gjort skillnad inom eventbranschen och som utgör positiva förebilder – Narrenpristagarna.
Varje år delas det prestigefulla Narrenpriset ut till en person eller organisation, som gjort betydelsefulla insatser för eventbranschen.
Vad betyder en sådan utmärkelse för svensk eventindustri och den enskilde?
– Narrenpriset är eventbranschens äldsta och mest prestigefulla utmärkelse. Många inom eventindustrin arbetar hårt och gör extraordinära insatser som inte alltid uppmärksammas. Att tilldelas det prestigefulla Narrenpriset är en fjäder i hatten och ett "signum" som för många av våra Narrenpristagare inneburit ett officiellt erkännande och en skjuts framåt i karriären, samt inte minst uppmuntrat till fortsatt branschutveckling.
Vad vill du förmedla till alla oss som arbetar med event i någon form?
– Tro på din idé. Ta inte ett "nej för ett nej", men var samtidigt lyhörd och samarbeta. Det fysiska mötet kommer aldrig att dö. Hitta balansen mellan teknik, miljö och människa. Förmedla en känsla och framför allt livslust.
En stund senare sitter jag på tåget hem från Håkan i Arboga, till Stockholm. Jag kommer på mig själv med ett leende på läpparna och ja, precis som Håkan ville förmedla... en härlig känsla.
Av: Linda Hirschfeld
2022-08-27
Redaktionen Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Fettisdagen 13/2
Idag är det tisdagen den 13 februari och hela Sverige firar med att äta semlor. Traditionella, wraps, wienersemlor, med vanlijkräm, med blåbärsgrädde, saffran & lingon, semle-hamburgare. Ja, listan kan bli lång.
Här får du ett recept på Eventmarket-semlor - Med orange mandelmaasa, så klart :)
Eventmarket fyller 26 år som sökportal!
Kan det verkligen vara sant?!
Jo, det är det :)
För exakt 26 år sedan, på dagen, så åkte vi ner till Göteborg och byggde upp en orange monter på sisådär 12 kvadrat. Montern på Eventdagarna i Eriksbergshallen var bokad sedan länge, samtidigt som våra tekniker fortfarande satt och kodade ettor och nollor för brinnande livet. Vi hade såklart varit inne i en slags demo-miljö, för att kolla att länkar och struktur funkade. Men jag lovar... först när vi satt och åt frukost på hotellet, någon timma innan mässan slog upp portarna - ja då låg den skarpa sajten uppe. Sökportalen eventmarket.se var född!
På mässans första dag, teckande de första branschaktörerna medlemskap. Jag minns så väl att det var Lindau Produktion med Janne Lindau och Totte Freidenfelt i spetsen, Imitatören Jan Wolfhagen, teknikföretaget Frema samt Doorman Service...
Idag, 26 år senare, så jobbar vi fortfarande med världens roligaste jobb. 4 medlemmar har utökats till nära 1000 st profilsidor. Allt ifrån artister, föreläsare och aktiviter till uthyrningsföretag, eventlokaler och vakbolag...
» Läs om vår resa från -98 fram till idag!
Vi ser verkligen fram emot 2024. Det känns som att det kommer bli ett bra år. Förutom att låta kategorin Artister & Underhållning växa än mer, så kommer vi även utöka Föreläsare och Catering samt även skapa en ny kategori; Foodtruck!
Stort tack till alla besökare som dagligen använder eventmarket.se för att skapa kontakter med event- & mötesbranschen. Och stort tack till alla medlemmar som berikar utbudet på sajten.
Utan er vore vi inget.
Nu blir det tårta, för här ska firas!
Kram Jennie & Johnny Sterner
(Ägare och den dagliga drivkraften bakom eventmarket.se)
Välkommen 2024⭐️
Vi går in i nya året med öppen famn.
Med hopp om medmänsklighet. Om glädje. Trygghet. Om framtidstro.
De översta inom militären. Sakkunniga. Stadsministern. Alla uppmanar oss att se världsläget på allvar. Att vi ska rusta oss mentalt. För krig.
Vi vill tro att det handlar om att vi ska se klart. Förstå alvaret. Förbereda oss i tanken och till viss del även materiellt. Men inte bli rädda.
Nej, vi ska fortsätta att leva. Att skapa glada stunder och fina minnen. Kanske fira det där bröllopet vi pratat om länge. Arrangera festen med fokus på teamet och kollegorna. Boka ett coverband, en magiker eller en spännande föreläsare som gjuter kunskap, trygghet och nya lärdomar.
Varmt välkommen till Eventmarket.se - sökportalen med direktkontakter till Sveriges artister, föreläsare, fest & möteslokaler och hela event- & mötesbranschen!!
Låt oss tillsammans måla tavlan 2024!
/ Jennie & Johnny Sterner
Ägare och den dagliga drivkraften bakom eventmarket.se
Härliga onsdag - eller ska vi säga lill-lördag!
I morse besökte vi ett inspirerande företags-frukostmöte i vår lilla fina stad Arboga. En som gästade 'Soffan' var en sprudlande Anna Wallén, som jobbar i besöksnäringens egen branschorganisation Visita. Hon presenterade sej med namn, tätt följt av:
- Jag jobbar i världens roligaste bransch!!
Hon talade varmt om vikten av mänskliga möten. Och beskrev bl.a med stolthet hur branschens aktörer, som drabbades mycket hårt under pendemin, likt förbaskat hittade kreativa lösningar för att överleva. Hon var närmast säker på att ingen annan bransch skulle klara av situationen lika bra.
Igenkänningsfaktorn är stor och vi känner oss sååå glada och tacksamma att även vi tillhör denna bransch. För Eventmarkets del kan vi förutom besöksnäringens event- & mötesanläggningar även addera hela underhållningsbranschen, mästerliga föreläsare, fantastiska aktivitetsarrangörer, ovärdeliga kringtjänster som bord & stolar, partytält och scenteknik...
Vi instämmer! Vi jobbar verkligen i världens roligaste bransch!
Hatten av för alla våra branschmedlemmar och likaså alla som dagligen använder sökportalen Eventmarket.se.
- Ni är bäst!
Stort grattis ...
En liten fågel viskade oss att Bosse Parnevik nyligen delade ut sitt årliga 'PARNEVIKSTIPENDIUM 2023' under Svensk Revy festival SM, till en av Eventmarkets medlemmar. Vi säger stort grattis till skådespelaren & imitatören Anders Mårtensson som var den lycklige.
Stipendiet har sedan 1988 årligen delats ut och har motiveringen:
"Stödja person eller grupp som på ett särskilt sätt bidragit till den svenska revykonstens bevarande och förnyelse och som dokumenterat en vilja att vidareutveckla sig inom sin genre."
» Till Anders Mårtenssons profilsida
» Här kan du läsa hela Veckans Vykort 27 september-23
Ha en fin fortsättning på veckan.
Vänligen Jennie & Johnny Sterner, Eventmarket.se
Dax att boka Julbord på Rissne Gård i Sundbyberg
Vi serverar vårt traditionella och hemladade julbord från 23 november ända till julafton 24 december 2023.
Rissne Gård i Sundbyberg, en charmig liten restaurang och festvåning i 1600-tals stil erbjuder konferenslokaler, festlokaler, catering, Julbord, lokaler för bröllop, middagar, konferens... samt ett litet Trädgårdscafé.
JULEN ÄR SNART HÄR
Boka klassiskt julbord på Rissne Gård i Sundbyberg, Stockholm.
Vi tar emot din beställning redan nu. Vårt julbord står uppdukat varje dag från den 23/11 - 24/12. Så ta en paus och ta med dig kollegor, familj och vänner och kom hit och njut av vår goda mat och härliga miljö.
Vi tillagar all mat från grunden och använder oss av närodlat och ekologiskt så långt det är möjligt.
Rissne Gård i Sundbyberg är en charmig liten restaurang och festvåning i 1600-tals stil erbjuder konferenslokaler, festlokaler, catering, Julbord, bröllop, konferens & middagar... Varmt välkomna att boka julbord hos oss eller låt oss vara din cateringleverantör!
Boka gärna i god tid!
FEST PÅ RISSNE GÅRD
Rissne Gårds mysiga festlokaler lämpar sig alldeles utmärkt för bröllop eller andra högtidliga tillställningar. Om vädret tillåter kan ni med fördel njuta av fördrinken på uteserveringen ute på den privata gården, som sommartid ligger inbäddad i härlig grönska. Genom att anlita oss på Rissne Gård är ni i goda händer. Vi tar hand om mat, personal och övrigt arrangemang så att ni kan koppla av.
KONFERENS PÅ RISSNE GÅRD
På Rissne Gård i Sundbyberg kan vi även stå till tjänst med möteslokal för er konferens. Vi har tre konferensrum / mötesrum med plats för ca 15 personer i varje rum. Ni konfererar i vår anrika miljö och äter förstklassig mat från restaurangen under dagen. Vi erbjuder projektor/pc-kanon, trådlös internetuppkoppling, whiteboard, etc. Hör gärna av dig till oss i förväg om du har några speciella önskemål inför er konferens.
Varmt välkommen!
Peter o Marianne
Nytt mail ute - Tema Underhållning!
Eventbranschens isärklass bästa marknadsföring sker vanligen på en scen! Det är sen gammalt. Publiken jublar. 'Det här måste vi bara ha på vår fest!!!' Man vill komma i kontakt för att boka...
1998 tog vi fasta på just detta och lanserade Eventmarket.se - En stor DIGITAL marknadsförings-SCEN, där hela Sveriges event-, mötes- & upplevelsebransch skulle finnas med.
Vi som startade Eventmarket.se, och fortfarande driver sökportalen - vi kommer själva från eventbranschen och vet hur viktigt det är med såväl proffsiga leverantörer som smidiga kontaktvägar.
Idag finns närmare 1000 st artister, fest- & möteslokaler, föreläsare, teknik- & uthyrningsföretag, aktiviteter och arrangörer... med på sajten. Och ca 16.000 som varje månad använder söktjänsten.
I dagens stora Temamail riktar vi strålkastarna mot sajtens artister & underhållare.
Kram Jennie & Johnny Sterner, Eventmarket.se
Nu drar vi igång hösten 2023!
Här kommer höstens första Veckans Vykort från oss som driver eventmarket.se.
Efter några veckors semester, så är både vi och våra laptop'ar tillbaka på vårt kära Eventmarket-kontor. Sommaren har bjudit oss på gassande solsken, lek och bus med barnbarn och hålligång på somriga musikevenemang. Jag säger bara Thomas Stenström och Miss Li!!! Alltså HUUUUR bra!
Johnny har målat ett gäng stolar rosa och jag bakade för glatta livet, då vi för en dag öppnade upp ett Trädgårdscafé vid vårt sommarparadis. Wow! Drygt 250 fikasugna gäster besökte oss. Och därtill så har vi kurat in oss i stugan under stunder av regn.
Nu lyser batterierna grönt igen och vi känner vi oss sååå taggade inför årets akt 2, tillsammans med er alla.
Så... Nu drar vi igång den här hösten!
Låt oss och hela vår sökportal med närmare 1000 event- & mötesleverantörer stå till er tjänst. Oavsett om ni önskar boka artister, hyra in partytält, hitta festlokaler, konferenslokaler eller föreläsare till höstens festligheter & möten.
Så här har vi lagt upp hösten...
- Sökportalen Eventmarket.se, med Sveriges främsta event- & mötesleverantörer, är som alltid tillgänglig 24 --- 7. Kontakta vem du vill ELLER skicka en » Öppen Förfrågan, så kommer svar med förslag direkt till dej.
- Vi kommer som vanligt komminucera med dig via mail.
Varannan vecka får du Veckans Vykort, med bra tips och lite nyheter. Och varannan vecka dimper ett Temamail ner, där vi ena gången riktar strålkastarna mot tex. Artister & Underhållning och den andra mot spännande lokaler och anläggningar, föreläsare eller bra tips på uthyrningsföretag som har ALLT till festen... - Om bara några veckor kommer vi presentera 'JUL på Eventmarket'. En sida full av julshower, julbord och annat passande i advent- & juletider.
- Som alltid är det gratis att använda söktjänsten Eventmarket.se.
Och som alltid är det förknippat med en smärre kostnad att finnas med i branschregistret.
» Läs mer om medlemskap
Trots höga räntor, krig och viss försiktighet, så vet vi att mänskliga möten är sååå viktiga. Så lova oss att aldrig sluta med fester, möten och aktiviteter i alla dess former.
Kram Jennie & Johnny Sterner
(Ägare och den dagliga drivkraften bakom eventmarket.se)
Jennies Sommartårta
Låt oss få bjuda på receptet av Jennies härliga Sommartårta med söt-syrlig citronkräm, jordgubbar & hallon som hör sommaren till.
Jennies sommartårta!
8-10 bitar - ca 20 cm rund springform
Tårtbotten:
4 st ägg
2 dl socker
75 g vetemjöl (drygt 1 dl)
75 g potatismjöl (1 dl)
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
(citroncest)
0,5 dl kokande vatten
1. Sätt ugen på 175 grader (vanlig ugn)
2. Vispa ägg och socker 'vitt' & fluffigt i ca 8-10 minuter. Jag använder köksmaskin / elvisp.
3. Blanda/sikta ihop mjöl, vaniljsocker och bakpulver - rör / blanda försiktigt ihop i äggvispet och tillsätt sist det kokande vattnet. Rör lagom ihop det till en slät smet.
5. Häll i tårtform klädd med bakplåtspapper och grädda i nedre delen av ugnen i ca 28-30 minuter. Låt kallna innan du skär bottnarna i 3 st anslag. (man kan frysa tårtbotten lite lätt för att enklare kunna skära den i anslag / lager)
Citronkräm:
4 äggulor, M/L
1 dl strösocker
1 dl vispgrädde
1 msk maizena
1 citron; skal + saft
100 gram smör
1 tsk vaniljsocker
1. Skölj och riv skalet av en tvättad citron. Pressa ur saften. (Ca 0,5 dl)
2. Rör ihop äggulor, socker, maizena, rivet citronskal, citronsaft och vispgrädde i en kastrull. Värm under omrörning tills det börjar tjockna. Det får inte koka upp, då det annars kan bli äggröra.
3. Tillsätt smöret och vaniljsocker och rör medan det smälter. Sila av för att få den helt slät.
4. Värm åter under omrörning tills krämen tjocknat likt en tjock majonnäs. (Ej koka) Mixa ev. för en slät blank kräm.
5. Förvara krämen i en burk eller skål med plast. Låt svalna och ställ i kylen att kallna helt.
Cremechees-grädde:
4 dl vispgrädde
70 g philadelphiaost
0,5 dl florsocker
Vispa ihop philadelphia & florsocker. Tillsätt grädden och vispa fluffigt, men var försiktig så att det inte blir övervispat. Det går fort på slutet!
Sommarbär:
1 liten fräska jordgubbar
Ev. blåbär, hallon, citronmeliss...
Montera tårtan:
Skär tårtbotten i tre lager.
Lägg ihop bottnarna med ett tunt lager citronkräm, fluffig cremecheesegrädde, skivade jordgubbar och ev. blåbär & hallon emellan. Garnera med spritsad cremecheesegrädde och färska jordgubbar, hallon och blåbär på toppen.
Lycka till med tårtbaket!
/ Jennie Sterner
Boka Musikquiz med Hon & Jag
Häng med på våra roliga och fartfyllda musikquiz. Frågor och klurigheter för alla kunskapsnivåer blandas med skratt, sång och musik. Vem är vinnarskallen i ert gäng? Det här är den perfekta teamwork-aktiviteten för alla som gillar att tävla. Utmana dina kollegor och vinn fina priser!
» Läs mer / kontakta Hon & Jag