Eventmarkets lilla monterskola
Under alla våra år med eventmarket.com har vi samlat på oss en hel del montererfarenhet och mässrutiner. Dessa vill vi gärna dela med oss till er alla.
...För faktum är den.... att resultatet av ens mässdeltagande ligger helt i händerna på 'dig själv'.
1. INFÖR MÄSSAN
Bjud in viktiga kunder och uppdragsgivare eller andra som du gärna vill skall besöka dig på mässan.
Se till att ha aktuellt säljmaterial som foldrar och visitkort med dig.
Klicka här för bra kontakter och leverantörer:
» Monter & Mässmaterial
» Monterproduktion
» Profilreklam & Trycksaker
Skriv gärna några rader på er hemsida och i sociala medier om er medverkan på mässan, och passa på att åter bjuda in kunder/besökare. Försök att vara utvilad, så att dina 'batterier är fulladdade' inför intensiva mässdagar.
2. MÖT BESÖKAREN
Väl på mässan är det viktigt att utnyttja möjligheterna att marknadsföra sig. Ta kontakt med mässbesökarna och börja gärna med att 'lyssna till besökaren' innan du själv 'rabblar' allt om er verksamhet. Börjar man i andra änden så är det lätt att besökaren 'storknar'. Dessutom är det också lättare att 'fånga in' och 'lokalisera' den man pratar med. Är det en potentiell kund eller kanske inte!
Ballansen är dock viktig!. Alla känner väl till hur en jobbig en 'påstridig' monterarbetare kan vara!!
...Och misströsta inte. Mitt bland alla mässbesökare finns det mängder av guldkorn. Det gäller bara att hitta dem!
3. 'ELEVATOR STORY'
Tänk dej att du kliver in i en hiss och skall åka några våningar upp. Bredvid dig i hissen står en person som intresserar sig för vad du jobbar med. Det är nu du skall plocka fram din 'elevator story'. -En genomtänkt, kortfattad och intressant beskrivning av din verksamhet och det du erbjuder, som får ta max 20 sekunder att berätta.... och som skall locka personen som lyssnar att vilja veta mer. Likheten med kundkontakterna på en mässa är slående lika.
4. FLERA SKOR
Ett annat tips är skorna. Mässgolv är nästan alltid stenhårda betonggolv och efter bara några timmar i montern så blir man lätt trött i både ryggen och fötterna. Se till att ha med dig flera par sköna och ingådda skor!
5. MOBILTELEFON & DATORER
Mobiltelefoner i all ära, men på en mässa och framförallt synligt i montern hör de inte hemma. Måste du ta det där viktiga samtalet, (som faktiskt sker) så gå en bit bort från montern. Anledningen är att man ser extremt ointresserad ut och 'helt bortkopplad från omvärlden' när man talar i telefon. Samma sak gäller surfande och mailade i montern.
(....åh hjälp, vi som driver en sökportal på webben!! Hi, hi)
Summa summarum: var glad och möt kunden som om det vore en storkund.
6. GLÖM INTE ATT ÄTA OCH DRICKA!
Konstigt nog så är det lätt att glömma både tid och rum, när man jobbar på en mässa. Ibland kan klockan visa 16.00 och man har fortfarande inte ätit lunch. (Ett plus med våra egna eventmarket-samlingsmontrar är att det både finns kaffe och fräsch frukt att tillgå. Och när det är dags att äta, så finns det alltid någon i montern som gör en sällskap.)
För att hålla energin uppe, så krävs bränsle. Glöm alltså inte att äta och dricka vatten!
7. FOLK DRAR FOLK
Något man vet sedan länge är att 'folk drar folk'. Och det har vi tagit fasta på när vi arrangerar våra samlingsmontrar. Bara det att vi är ett flertal företag i montern gör att det alltid är mycket folk i rörelse. Och det i sin tur gör att nyfikna mässbesökare gärna drar sig till oss för att se vad alla andra gör här. Det är nu vi skall utnyttja läget att skapa affärskontakter!!
8. LOCKA PÅ UPPMÄRKSAMHET
Andra saker som lockar folk är spontana happenings i montern, applåder, många höga och hjärtliga skratt, sång...
» Tips på Monter-happenings
9. NÄR MÄSSAN STÄNGER
När mässan stänger portarna, så är man ofta 'helt slut i huvudet'... och fötterna. Man törs knappt tänka på hur många man pratat med och än mindre hur många man 'tagit i hand'. Det är nu den stora och viktiga uppföljningen börjar. Prioritera att kontakta alla som du lovat att kontakta. Enligt undersökningar så är det otroligt få (på gränsen till inga!) som följer upp viktiga mässkontakter.
Glöm inte att dessa återkopplingar kan vara en STOR-affär som leder till ytterligare ett uppdrag osv osv... Ett tips är att förbereda ett mail redan innan mässan, där man skriver ''Tack för att du besökte vår monter igår....'' Lägg gärna med en aktuell bild också. Denna första kontakt ger ett seriöst och proffsigt intryck!
10. ÖVRIGT
I influensa tider skall man vara försiktig med kroppskontakt! Hur det skall gå till på en mässa vet inte jag?! Ett tips kan vara att 'sprita händerna' lite då och då eller hälsa glatt med öppen hand.
Eventmarket önskar nu alla lycka till på kommande mässor!
Bästa hälsningar eventmarket.se
/Jennie & Johnny Sterner