Modern marknadsföring för dina evenemang
I det digitaliserade och snabbt rörande samhället från 2000-talet blir det allt svårare för många företag att följa nya och effektiva reklamstrategier. Det finns flera skäl till detta: Å ena sidan växer konkurrensen outtröttligt, å andra sidan läggs stor vikt vid hållbarhet nuförtiden. Varje företag strävar efter att förmedla en miljövänlig image till kunden. För att marknadsföra evenemang räcker konventionella strategier som t.ex. dela upp flygblad, inte längre. Nya idéer måste komma: Oavsett om butiksöppning eller produktlansering är nästan allt möjligt i evenemangsscenen och välkomnas av anställda och kunder. Tyvärr har tidsmaskiner ännu inte uppfunnits för att delta i alla evenemang samtidigt. Så frågan är: hur kan du få ut det mest möjliga av ditt evenemang och se till att det är välbesökt? Vi visar våra tips för ett framgångsrikt evenemang!
Kommunikation över alla kanaler
De flesta evenemang tjänar till att locka eller behålla kunder. Därför bör händelsen nå lika stora massor. Speciellt personliga inbjudningar är mycket viktiga, ger omfattande information och ger kunden känslan av att vara något speciellt. Kommunicera evenemanget tidigt på alla kanaler: Detta gäller särskilt de sociala mediekanalerna. När datum, line-up och program är kända har du följande distributionsalternativ:
- Sociala nätverk som Facebook, Twitter eller Instagram
- Nyhetsbrev
- Annonsering i tidningen
- Reklam i radio
- Reklam på TV
- Flyer
- affischer i staden och omgivningen eller i bussar
Marknadsföring av evenemang via sociala medier
De otaliga sociala medieplattformarna ger det bästa sättet att skapa kundnärhet. Starta evenemanget minst fyra veckor innan. Interaktiva kanaler, till exempel Facebook eller LinkedIn, låter dig svara på kundfrågor snabbt och enkelt. Därigenom kan man också skicka personliga inbjudningar till evenemang. Du kan också distribuera teaserbilder och evenemangflygare online, till exempel via professionell användning på Instagram. Händelsens höjdpunkter och nyheter om evenemanget kan också "tweetas". Vad presidenterna kan göra kan du göra länge! Fördelen med sociala mediekanaler är att du skapar närhet till kunden och målgruppen. Entusiastiska kunder kan också använda sociala medier för att dela sina erfarenheter och övertygelser med sina kamrater. Detta "sociala bevis" leder till en ökad bild av ditt eget företag. De hårt arbetande annonsörerna kan du sedan belöna med rabatter eller prylar om de gör sin röst stark i företagets sociala nätverk. Även så kallade "reklam för en vän" -kampanjer åtnjuter stor popularitet och accepteras gärna. Använd dessa kampanjer och gör nya kunder medvetna om det kommande evenemanget.
locka gäster med en kändis
Om du vill bjuda in en stjärna till ditt evenemang bör du vara särskilt uppmärksam på den här uppgiften. Ju mer populära och välkända de inbjudna kändisarna är, desto fler vill delta i evenemanget. Men stjärnor betalar dyrt för deras prestanda. Så om du vill engagera dig är alltid en kostnadsfråga. Kända storlekar som t.ex. Måns Zelmerlöw, naturligtvis, för deras utseende kräver en högre avgift än de andra stjärnorna. Ta hand om bra musik och en ersättningsplan tidigt om en skulle kändis skulle säga upp. Beroende på budgetens storlek och typ av evenemang kan du också organisera en DJ. Bestäm målgruppen och musikförfrågningarna eller spellistan, bäst innan detta.
Media-reklam: TV och radio
Ett annat sätt att göra ditt evenemang känt för massorna är medieanvändningen av radio och TV. Sätt bara på en reklam eller spela in en radioannons för att göra ditt evenemang till en höjdpunkt. Särskilt rörliga bilder inbjuder att delta med rätt iscensättning och föreslå en unik upplevelse som kunden inte vill missa. I radio säkerställer framför allt kontinuitet för minnesvärdhet. Kanske låter det bekant: efter en lång affärsresa kan du nästan kopiera reklamtexterna på radion och har data, slogan och datum i minnet.
Klassiker: Flyer och affischer
Dessa kan beställas billigt i online-handeln. Här är de låga kostnaderna med fördel och den ständiga tillgängligheten. Dina kunder kan läsa dem när som helst, när och var evenemanget äger rum och vilka höjdpunkter som kommer att visas. De förbipasserande kan göras medvetna om händelsen och nya kunder kan konsulteras. Flyers i exempelvis 3D fokuserar på den kommande festivalen och genererar intresse. Om kunden är intresserad av händelsen på grund av flygbladet, kan de få ytterligare information och teasers på andra kanaler: några bilder eller programobjekt som kommuniceras på sociala medier, eller ett lotteri där den vinnande deltagaren får premien på Kvällen till evenemanget kan också fylla hallarna. Om det finns förfrågningar på kundsidan kan du ge råd och informera flexibelt på de sociala plattformarna. Av dessa skäl är det lämpligt att använda flera kommunikationsmedel för evenemangsmarknadsföring och inte glömma en QR-kod för din närvaro för sociala medier på flygbladet!
Denna artikel är publicerad i samarbete med skribenten: Jonas Olofsson